Karl Erik Molbech, direktør i FCSI generationsskifte crop active ns

Generationsskifte skal få Active NS ud til landmænd i hele verden

Karl Erik Molbech søger partner, der med digital markedsføring kan sælge pallevis af dansk additiv, der booster kvælstofindholdet i gylle og bremser nedsivning af nitrat.

Paller med Active NS er de senere år blevet afskibet til tre kontinenter, og ikke mindst i Europa er der bud efter additivet, der ved tilsætning til gyllen binder kvælstof og svovlbrinte, og som på markerne giver planterne 1-2 kilo gødning mere pr. tons gylle samtidig med at nedsivningen af nitrat med kurs mod grundvandet bremses markant.

Omsætningen i den Silkeborg-baserede virksomhed med Karl Erik Molbech i direktørstolen genereres udelukkende fra platformen i Danmark, for med mere end 75 år i bagagen, er stifteren af FCSI selv færdig med at hoppe på en flyvemaskine for at åbne nye markeder, men det har ikke bremset de globale ambitioner.

-Kan man løse det lokale problem ved at gøre markedsføringen og salget mere digitalt, så kan Active NS i de rette hænder være en guldgrube, vurderer Karl Erik Molbech, der ikke lægger skjul på, at virksomheden med solide vækstrater og en sund økonomi skal have gennemført et generationsskifte inden for få år.

 

Grøn udvikling

Skal landmænd over hele verden – og en ny direktør – have fuld valuta ud af formlen på det 100 procent naturlige additiv, som Karl Erik Molbech selv opfandt for mere end 25 år siden, så kræver det ifølge iværksætteren, at der kommer fokus på den digitale markedsføring.

-Vi kunne godt bruge en mand mere, der med tiden vil kunne overtage biksen, og det skal helst være en kapacitet med stærke digitale markedsføringskompetencer. Som vil være med til at sætte skub i den grønne udvikling i landbruget, fortæller Karl Erik Molbech.

Dokumentation for at det danske additiv til gyllehåndtering virker som FCSI lover kunderne findes i rigt omfang fra universiteter over hele Europa, og det er ikke kun for landmænd og biogasanlæg, at Active NS har vist sin styrke. Naboer til brugerne af additivet har i mange tilfælde oplevet at evnen til at binde svovlbrinte i gylle har ført til færre lugtgener for naboer til brugerne, hvilket har bevirket, at myndighederne i nogle egne af Slovenien nu kræver, at bynære landbrug benytter sig af midlet, når gyllen skal bringes ud på markerne.

 

E-handel vejen frem

Salget af Active NS i Danmark genereres i dag af én sælger fra et telemarketingfirma, og så benytter FCSI sig af Maykers online platform til salg, og brandingydelser fra Farmbrella, og både i Danmark og udlandet markedsføres produktet allerede i mindre omfang via SoMe.

Og det er nødvendigt at gå ad den digitale vej, for hvor det tidligere var muligt at nå kunder i specielt Danmark og Tyskland via direct mail, så har GDPR-reglerne nu sat en stopper for den direkte markedsføring. Nu handler det ifølge Karl Erik Molbech om i endnu højere grad at satse på digitaliseringen. Og har man nøglen til at nå slutbrugerne, så stiller direktøren 100.000 kundeemner i udsigt, hvis den rette arvtager har styr på at forcere såvel de digitale som de sproglige barrierer, der findes på det internationale marked.    

-Du kan sidde i Danmark og sende produktet ud til alle lande. Og jeg ser specielt et stort potentiale i Tyskland, hvor der i dag findes mellem 7.000 og 10.000 biogasanlæg og et meget stort antal grisebønder, som arbejder hårdt for at reducere lugten fra gyllen og for at få mere effekt ud af gødningen, lyder det fra Karl Erik Molbech.

Hos FCSI får man jævnligt direkte henvendelser fra store gårde i Tyskland, som vil handle med den danske virksomhed, og som har fundet frem til produkterne via virksomhedens Google Ads. 

-Det giver nogle henvendelser, måske ikke mange, men når de så køber produkter for mellem 40.000 og 100.000 kr, så er det heller ikke så tosset, fortæller Karl Erik Molbech, som mener, at den fremtidige vækst i virksomheden skal komme gennem salg direkte til slutbrugeren, for med et forbrug på 20 gram Active NS pr. ton gylle er de fleste landbrug og biogasanlæg godt dækket ind med en palle eller to på lager.

 

Nødvendigt generationsskifte

Fra kontoret i Silkeborg servicerer Karl Erik Molbech i dag mere end 30 lokale samarbejdspartnere rundt i verden, hvoraf flere får leveret private label-versioner af additivet. Og i alle lande, hvor FCSI markedsføres, er der minimum lavet aftaler med én forhandler. Men for stifteren er tiden moden til et generationsskifte, så recepten på en bæredygtig gyllehåndtering kan gøre gavn i flere dele af verden.

-Opskriften på succes kan overdrages, når generationsskiftet køres i gang, for recepterne på produktet følger først med, når firmaet skal overdrages, siger Karl Erik Molbech som opfordrer interesserede arvtagere til at henvende sig direkte for at høre mere om mulighederne for at blive en del af FCSI. 

Flere konkurrenter har ifølge Karl Erik Molbech benyttet sig af Active NS’ flotte testresultater i deres markedsføring, men ingen produkter i samme kategori indtil nu har kunnet måle sig med originalen, som blev udviklet af Karl Erik Molbech for 25 år siden. 

 

Lande hvor Active NS benyttes i 2023:
Active NS benyttes i dag i landbrug og/eller biogasanlæg i Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Schweiz, Spanien, Italien, Slovenien, Tjekkiet, Slovakiet, Polen, Rumænien, Japan, Island, Skotland, Irland og Chile.

 

Brugen af Active NS:

Ved opstart anslår FCSI, at man som landmand kan forvente at få 350 g mere N pr. tons i gylletanken ved at tilsætte 20 gram Active NS pr m3. Anvendes produktet allerede i stalden viser forsøg, at der kan opnås en gevinst i form af 1-2 kg mere N pr. tons gylle.

I 2014 undersøgte Rostock Universitet på foranledning af FCSI, om tilsætningen af additivet Active NS har en effekt på produktionen af gas fra biogasanlæg i Tyskland. I forsøgene blev der målt et merudbytte af biogas fra reaktortanke med Active NS på 3 procent for kvæggylle og hele 12 procent for svinegylle i forhold til produktion uden brug af midlet.

Udgivet i Biogas, Landbrug og tagget , , , , , , .